Thursday, February 17, 2011

bukan macam kacang .. boleh kau makan, kulitnya kau buang-buang .


Amanah itu bukan macam kacang .. boleh kau makan, kulitnya kau buang-buang .

Amanah.
dan aku bukanlah seorang yang berilmu tinggi untuk membiracakan tentang Amanah, aku juga bukanlah seorang yang pakar dalam bab-bab agama . tapi aku tahu, apa yang disebut-sebut sebagai Amanah itu adalah suatu yang amat berat untuk dipikul. amanah itu bukan hanya sekadar pangkat pada nama, tapi ia adalah sesuatu yang akan dipersoalkan disana nanti , di Akhirat yang abadi.

bagaimana jika Amanah yang diberikan Tuhan itu tidak kita laksanakan dengan sebaiknya? adakah aman hidup kita disana kelak? dan bagaimana pula jika Amanah itu, kita rasakan sudah cukup sempurna dilaksanakan oleh kita, namun sebenarnya masih ada hak-hak yang tidak tertunai, masih ada janji-janji yang tidak terlunas, maka amankah juga hidup kita disana nanti ?

kerana itu lah, apabila diberi sesuatu tanggungjawab ataupun Amanah, selalu-selalu lah merenung diri sendiri, adakah amanah itu telah laksanakan dengan sebaiknya? adakah amanah tidak disalah guna ?

“ Tunaikanlah amanah kepada orang yang memberi amanah kepada mu dan jangan pula kamu khianati orang yang mengkhianati diri mu ” - Hadis diriwayatkan oleh Abu Daud .

“ Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya ... ”
- Surah An-Nisaa’ ayat 58

"Tanda-tanda orang munafik ada tiga perkara, iaitu apabila bercakap dia berbohong, apabila berjanji dia memungkiri dan apabila diberi amanah dia mengkhianatinya" [Hadith Sahih Riwayat Muslim]

lihat dalil yang terakhir ini, salah satu tanda orang yang munafik adalah, apabila dia diberi amanah, dia mengkhianatinya....jadi kita , kita ini..jika diberikan sesuatau amanah, dan kita tidak melaksanakan dengan sebaiknya, atau lebih teruk lagi, jika kita mengkhianatinya ...kita juga adalah tergolong dalam golongan .... Munafiq ..

marilah kita sama- sama muhasabah diri. kerana amanah itu bukan seperti kacang, boleh kau dimakan ..kulitnya kau buang-buang ..Amanah itu tanggungjawab, akan disoal,akan dihisab ~

Wallahu'Alam ~

_________________________________________






And again,learning to breath ....

there's still a long journey to walking to, for us.
so never afraid to face the truth

keep living,as time running , as time still given to you.... until you meet Him ~




When the rain stops, let's believe in the dream that's hanging in the sky, and walk ahead ..
Believe your dream, and continue walking ~

indeed, "janji Allah itu pasti .. "



note : It's been a while that I'm not write in english here. ~

1 comment:

Shinichi said...

very hard to talk about amanah rite.
so lets us take the responsible in our stdy.just let by gone the mpp once second.hehe