Wednesday, September 22, 2010

Jom kawen!


Bismillahirrahamirrahim...

All praises to Allah who always give us everything to live here..please remember that we're nothing without Him!

today,I want to share something about me,about you,about them and about everyone because the thing that I want to share is always related to us as a human being..
what Is't? hurm..read my title :P

[ untuk lebih feel,sy menulis entry ini dalam b.melayu + sy xpandai bi..hu2 :p ]

jom kawen!

sejak akhir-akhir ini,semakin ramai orang yang berkisah-kisah,bercerita-cerita,berkata-kata, berbual-bual dan yang dan yang sewaktu dengannya berkaitan dengan Perkahwinan..kawan-kawan saya,lecturer-lecturer2 saya,cousin2 saya,senior2 saya,junior2 saya,adik beradik saya..masing2 dengan cerita mereka..ada yang hendak berkahwin,ada yang hendak bertunang,ada yang baru sahaja berkahwin, baru sahaja bertunang .. bla3..maka,saya dan kamu,yang juga tergolong dalam manusia yang normal pastinya pernah tefikir atau tersindir dengan hal2 sebegini (terutama bagi mereka2 yang sudah bekerja) .

sebentar tadi, saya baru sahaja membaca pendapat yang disuarakan oleh Ust.Nasruddin Hassan At Tantawi tentang Nikah Khitbah ataupun dikenali dengan istilah Kahwin Gantung oleh masyarakat melayu.sila klik DISINI untuk membaca. [baca dulu link ini baru teruskan membaca entri saya ]

selepas membaca tentang Nikah Khitbah, fikiran saya menjadi becabang dua.antara setuju atau tidak.apapun,bagi saya jika kau rasa itu yang terbaik untuk dirimu,maka buatlah apa yang kamu mahu tetapi itu bukanlah penyelesaian yang terbaik untuk segala-galanya.

bagi saya ,masih banyak yang boleh dilakukan dan difikirkan oleh golongan remaja seperi saya melainkan perkahwinan..masih banyak yang boleh difikirkan melainkan hal2 mencari pasangan ini..lebih baik kita fikirkan bagaimana untuk menjadi baik dalam definisi Tuhan daripada memikirkan siapakah yang akan menjadi pasangan kita kelak..lebih baik kita fikirkan tentang bagaimana nak tingkatkan prestasi diri daripada sibuk mencari-cari pasangan..kalau ada jodoh tu,adalah...

tapi itu tidaklah bermakna kita,yang remaja ini tidak boleh memikirkan tentang hal2 sebegini..teingat pesanan ustazah PQS(Pendidikan Al-Quran dan Sunnah) semasa ting.4 dulu

''kamu ni,pelajar2 saya,kamu kene doa dari sekarang untuk mendapat pasangan dan zuriat yang soleh.doa dari sekarang,kalau boleh,jadikan doa tersebut sebagai amalan.''

''doa apa,ustazah?''

'' رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ
وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
Robbana Hablana Min Azwajina Wa Dzuriyatina Qurrota A'yun Waj'alna Lil Muttaqiina Imaama - wahai tuhan kami,berikanlah kami isteri dan anak2 sebagai penyejuk mata .''

''tapi saya taknak kawen lagi ustaza..lama lagi la..''

''xpe,amalkan doa ni dari sekarang.Allah itu maha mengetahui..''



Lebih kurang macam begitulah nasihat ustazah saya pada masa itu.sampai sekarang saya masih ingat lagi..tapi terus terang,saya selalu terlupa nak mengamalkan doa tersebut.. -_-''


sebenarnya saya sudah menulis sesuatu tentang perkahwinan sebelum ini tetapi tidak sanggup untuk mem'publish'kan disini..boleh baca jika ada kelapangan dan jika tidak abaikan saja..

wallahu'Alam..
wassalam,

wa Bersambung............ hehe..



p/s : sebenarnya sy rasa saaangat malu nak tulis entri mcm ni
p/ss : tapi sy nak tulis juga,semoga ada sedikit manfaat utk org lain,yang juga 'sekepala dengan saya ^^
p/sss : saya menulis entri mcm ni,tidaklah bermakna saya hendak berkahwin..saya nak study lagi.. :P
p/ssss : entri ini akan bersambung,insya Allah

4 comments:

L Bro M said...

salamullahi alaikum... jam dah pukul 4 pagi, apa lagi nk komen la lagi hehe.. entry menarik,, bukti akak dah tak lama tu~ngee
bljar rajin2, pilih calon pun kena rajin2 gak.jgn pilih calon yg baik di mata akak tau.. banyak muslihat tuuuu...t bila nk kawen jangan lupa l bro m hehe jemput2 lerr.sy x pe budak g, malas dan xmo fikir lagi,,hehe
adui sy gak yang masih ditakuk budak2, nk gak mmbesar lambatnyeee...
apa2 pun nk gtau akak nk share sikit.. sob3,, ni dari tadi tak tidor2
BANYAK KERJA!!!!!!alhamdulillah
satu kerja dah siap
kerja yg kedua yg
segala kelam kabut dah siap tapi x settle g.. then ada 2 subjek kerja rumah belom siap.. takpe yg tu dah boleh slow2 jap g nk sambung kerja rumah yang math trmasuk sambil nk ulangkaji mklumlah math lama dah tak dtg kelas sbb ada mslah sikit~ngee.. tapi kak aisyah tau,, mlm ni sy hampir nk giler.. trlmpau byk kerja smpai yg mana satu x tau nk wat dulu,,, akhirnya,, Allah prmudah jalan,,,tq Allah

smbil nk share lagu yg mnjadi favrtie satu ketika
kmplan alarme me,, lagu sabar

Jangan jadi orang tidak sabar
Terus bersabar tetapkan bersabar
Sabar itu sebahgian iman
Jadikan ia satu amalan

Awan tidak sentiasa mendung
Langit yang cerah pasti akan datang
Ombak tidak sentiasa menggulung
Menghempas bahtera di laut
Kadangkala tenang
Mendamaikan hati yg rawan

Begitulah satu gambaran
Orang yang diduga dalam kehidupan
Pastinya kan tiba kemudahan
Ganjaran iman di sisi tuhan

Awan tidak sentiasa mendung
Langit yang cerah pasti akan datang
Ombak tidak sentiasa menggulung
Menghempas bahtera di laut
Kadangkala tenang
Mendamaikan hati yg rawan

Kata pujangga orang yg bersabar umpama sang pahlawan
Gagah berani ia digeruni berkorban rela mati

Jangan jadi orang tidak sabar
Terus bersabar tetapkan bersabar
Sabar itu sebahgian iman
Jadikan ia satu amalan

Ana Aisyah said...

waalaikumussalam encik l bro m..
pelik sbb kamu suka panggil sy kakak wpun kamu lbh tua dari sy.apapun tq,may ALLAH bless u,'adik'..hehe

pasal entri ni,sy tulis mcm ni tidaklah bermakna sy dah nak kawen..takkk..sy nak study lg,xsedia lg,lgpun sapalah yg nak kat saya ni..kalo ade jodoh tu,adelah..kalo xde xpe,sy redha..dunia ni sementara saja.. ^^

erm,pasal study n kerja2 tu sy pun bnyak kerja juga,sem ni saya kene buat lebih kurang 5 projek yg melibatkan orang luar..kene wat dokumentari,temubual ngan dktor,dll..penat3,tapi xpe la kita kan berjihad dalam menuntut Ilmu Allah ni,,kene selalu kuat dan minta diberi kekuatan..

pasal lirik lagu yg kamu share tu sy xpernah dengar lg tpi InsyaAllah nnt saya cari.. saya pun nak share satu lagu dengan kamu juga,lagu ni saya suka dengar time2 stress ..
ni link dia < http://www.liriknasyid.com/index.php/lirik/detail/1730/mestica-rahmat-ujian.html >

p/s : dah baca majalah solusi isu 22?kalo belum cubalah dapatkan..baca,fahamkan dan amalkan.. ^^
p/ss : rasanya kamu dah tersalah orang ni,kamu xkenal saya dan saya rasa kamu fikir sy ni 'aisya' yg laen kot.. ^^

Unknown said...

nice!!! wah apa lagi jom la kwen hehehe amboi...teringat pulak ngan ustazah rasyadah kan.... doa dia ajar xpernah amal mcm mana nie...

Ana Aisyah said...

mino : yela..betul tu enti.kita selalu lupa nak amalkan doa tu.ana pun mcm tu jugak.hu2..lepas ni selalu2 la kita amalkan ek..

jom kawen!

p/s : tunggu sambungan entri ini.. ^^