Thursday, September 23, 2010

Jom kawen! [part 2]



Bismillahirrahmanirrahim

Salamualaikum for All.As promise,today I will continue this entry , jom kawen! (part 2 ).for those who never read it,please read it first to understand more about this.



Kalau dah jodoh takkan kemana

jeles tengok orang berpasangan,dia juga hendak berpasangan.dia tidak kira walaupun caranya salah.apa yang penting baginya adalah cinta.cinta,cinta,cinta dan cinta.tidak kira cinta betul atau salah,dia ambil saja.namun sedarlah, jangan salah gunakan definisi cinta itu sendiri.

Kata orang,kalau sudah jodoh takkan kemana.kalau sudah jodoh,biar terpisah beribu2 tahun pun tetap akan jumpa juga.kata orang,itu kata orang, tapi ada juga yang kurang setuju.atau setuju saja tapi buat2 tak tahu.

Siapa?siapa yang tidak percaya dengan kata2 itu?merekalah.. Orang2 yang bercouple la..meng’couple’kan diri..dulu masa sekolah, lihat kawan2 bercouple,terdetik juga dihati,best ke couple ni? Cam xbest je,buang masa,buang duit,buang tenaga,buang air mata je.and finally buang baby,xke haru..

Bagi mereka2 yang kurang percaya dengan sentence ni,cuba kita refer balik sejarah adam dan hawa.walaupun mereka terpisah begitu lama,tapi akhirnya berjumpa juga,kan.aku tahu alasan kau ‘’ala,memanglah drg jumpa balik,kan xde manusia lain yang hidup kat dunia ni selain mereka berdua.of course la drg ada jodoh tu,kalau tak kita semua takde’’ .. ok2,aku terima alasan kau tapi cuba kau refer pulak sirah nabi Yusuf as dan Zulaikha..kadang2 rasa macam tak logik je kisah mereka tu tapi akhirnya kawen juga....

Ok,cukup sampai situ,apa yang penting dan saya nak sampaikan disini,kalau sudah jodoh takkan kemana.tidak kiralah kau orang sini,aku orang sana,aku orang sabah,kau orang afrika,kau orang eropah,aku orang kutub utara,kalau sudah tertulis di luh mahfuz tu kita ada jodoh,maka adalah..

Tak perlu risau,tak perlu nak jual diri dengan ‘couple’.hanya buang masa,buang duit,buang tenaga saja.lebih baik kita berusaha untuk menjadi baik dalam definisi Tuhan,baek dalam definisi manusia ni senang saja nak buat,cukup dengan baju kurung + tudung labuh,atau baju jubah putih + ketayap kat kepala,maka baiklah sudah dirimu dimata manusia.namun di’mata’ Tuhan tidak begitu.Dia tengok pada hati.maka usahalah untuk jadi baek dimata Tuhan.


__________________________________________




Fisherman vs Farmers

Nelayan vs Pekebun.

berkaitan dengan diri sendiri,teringat perbualan saya dengan mak tentang sepupu saya yang baru sahaja bertunang lebih kurang dua minggu yang lalu..lebih kurang macam ni

mak : su,kak ema anak N tu dah bertunang.

saya : yakah? dengan sapa mak?

mak : iya..dengan orang biasa2 ja

saya : biasa2? lelaki tu kerja apa?

mak : sekuriti ja.

saya : hah?! kak ema tu kan ada ijazah.educated.

mak : ala..kau pun tak tahu nanti jodoh kamu dengan sapa.

saya : hahaha,betul tu.xpe la yang penting drg dah selamat bertunang,ok la..jadi bila drg nak kawen?

mak : erm..tak tahu pulak

.....diam...

mak : su,nanti carilah suami yang kerja tangkap ikan

saya : hah?!..hahaha..apalah mak ni,patutnya mak minta yang kerja baek2

mak : ok apa,kalau dia kerja tangkap ikan boleh mak makan ikan selalu.mak kan suka makan ikan.haha..(mak saya ketawa juga)

saya : hahaha,lawak lah mak ni..takkan lah macam tu.nnt kami boleh je belikan mak ikan hari2

mak : erm..tak apalah kalau che' tak mau.kalau begitu carilah suami yang suka berkebun.

saya : (sekali lagi ketawa terbahak2..alahai..mak aku ni) kenapa pula mahu yang suka berkebun,mak?tadi nak yang tukang tangkap ikan?

Mak : yalah,kalau suka berkebun senang nak makan sayur..mak kan suka makan sayur.

Saya : hahaha..apalah mak ni.tengok la sapa2 pun.tak kisah kerja apa yang penting agama ok.

Mak : mak gurau ja..mestilah mak mahu anak2 mak ni dapat jodoh yang baik2.mak sentiasa doa untuk kamu,che’.

Saya : terima kasih,mak (terharu)

Mak : yang penting beriman che,jangan tengok yang lain2..agamanya tu yang paling penting.

Saya : insya Allah mak..memang mau cari yang beriman jugak ni.hehee

Mak :iya che..xyah la nak bercinta2.kalau ada yang suka kawen je terus. Tak kiralah orang mana2 pun.

Saya : hehe,iya mak Insya Allah.belajar dulu,tuntut Ilmu Allah ni. Pasal kawen2 tu nanti2 la..hehe..

___________________________________


lagu tema hari ini :






Wassalam..

p/s : cintakan yang dilangit akan dicintai oleh yang dibumi ~
p/ss : pasangan yang akan kita dapat adalah 'cermin' terhadap diri sendir,maka jadilah baek dalam definisi Tuhan terlebih dahulu untuk menadapat yang selayaknya utkmu ^^



2 comments:

l bro m said...

aiseh,, ada part yg kedua ye,, msti ada byk ni hi4 x sbar nk tgk yg ending nye,, camne tu??? huhu

bilamana maksiat memagari jiwa
usahkan untuk bangkit amalpun entah ke mana
diri sudah lemah
malas untuk bersama
bersama dengan Rabb
sebab apa?
hati dah kotor

adui nk balas share lirik lagu
g la

tapi separuh je la hik3

pada kemanisan sekuntum senyuman
pada kelunakan tutur perkataan,
terlukis warna kerinduan
terkenang ayah jauh di rantauan,

hehe selamat malam untuk kak aisyah

p/s eh camne tau sy dah kawen
wah3 mesti kenal kan.. hehe
doa2 la smoga dapat anak-anak yg soleh dan solehah ye =)

Perindu_Ilahi said...

ni part last sal entri ni..malas nak ulas panjang2 ttg hal yg org dah tau..
terima kasih la sbb sudi baca benda merapu ni..

p/s : sy xkenal pun encik ni.ye,semoga encik dpt anak2 yg soleh n solehah la..