Friday, December 31, 2010

Bila Tahun Berbicara



Sumber dari sini [Thaha]



Alhamdulillah,tahun baru datang lagi.2011,bersyukur kerana masih lagi diberi peluang untuk terus menjadi Hamba kepada Khaliq semesta Alam. bersyukur kerana masih lagi diberi peluang untuk bernafas dengan udara yang percuma ini, bersyukur kerana mata masih bisa melihat,kaki masih bisa berjalan, mulut masih bisa berkata-kata dan tangan ini, masih bisa menaipkan sesuatu yang insya-Allah boleh memberi sedikit input kepada diri sendiri dan pembaca.

Tahun baru itu,membawa 1001 erti,
Tahun baru itu,menjanjikan umur yang akan bertambah
Tahun baru itu,menjanjikan sisa usia akan berkurang
Tahun baru itu,menuntut tanggungjawab yang semakin menyekat
Namun begitu,
Tahun baru itu,seperti tahun-tahun yang sudah
Jika kau masih seperti yang lama

2011 ,bila sebut pasal tahun baru ,perkara yang pertama bermain difikiran saya adalah persoalan umur.hipotesisnya senang saja, Apabila tahun bertambah, maka umur kita juga akan bertambah .Tetapi satu yang perlu diingat adalah, pertambahan umur itu akan menyebabkan bilangan sisa usia yang kita masih ada semakin berkurang.

contohnya jika Allah mengizinkan seseorang itu hidup dalam jangka masa 60 tahun, dan kini seseorang itu telah berumur 20 tahun,maka sisa usia yang dimilikinya hanyala tinggal 60-20= 40 tahun dan selepas tempoh 40 tahun,seseorang itu akan mati dan bertemu penciptanya.

Sisa usia ,selalu kita merenung2kan berapa lagi sisa usia yang kita ada.mungkin ada banyak masa lagi, mungkin tinggal sedikit masa lagi.namun apa yang penting, kita semua tetap akan mati dan bertemuNya juga satu masa nanti.

Wallahu'Alam

2 comments:

Anonymous said...

lama tak datang blog ni

komen nak bagi

"huh! macam-macam =)"

~hantu

AnaAisyah said...

eh,encik..bila nak update blog?
rindu nak baca post2 encik..

ma kaseh sudi dtg jenguk blog sy yg xseberapa nih... ^^