Monday, August 23, 2010

ما هذا ؟ ستبكي وسيخشع قلبك بعد مشاهدته





Ayah : apa ini..?
Anak : burung..
Ayah : apa ini?
Anak : kan sya dah bgtau ayah tadi itu burung!

Ayah : apa ini?

Anak : hei..buuuuurunnng!

Ayah : apa ini?

Anak : apa pasal ayah buat macam ni?!!!kan saya sudah bgtau ayah beberapa kali itu ialah burung!..kenapa ayah tidak faham2 lg?! itu burung!!..burung!!!!

Anak : kemana ayah pergi?

lalu Ayah memberikan sebuah buku kepada anaknya dan menyuruhnya ".....baca kuat2!"

"Hari ini anak saya yang sulung sudah makin besar beberapa hari sebelum genap umur 3 tahun. Suatu hari kami duduk2 bersama di sebuah taman, ada seekor burung hinggap di depan kami..anakku itu bertanya tentang burung itu sebanyak 21 kali!..ayah! apa ini?(21 kali!!!!!)

Aku pun menjawabnya sebanyak 21 kali..bahawa itu burung...
Ketika itu, aku memeluknya beberapa kali..dia bertanya, dan mengulang2 pertanyaannya kepadaku dengan soalan yg sama...berkali-kali tanpa membangkitkan kemarahanku sedikitpun..bahkan aku merasa sayang dan mesra dengan anak kecilku yang tidak kenal erti salah itu..

(ALQUR'AN)
"Dan Rabbmu telah memerintahkan agar kalian jangan menyembah selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada ibubapa. Jika salah seorang diantara keduanya atau kedua2nya telah lanjut usia dalam jagaanmu,maka janganlah engkau mengatakan mereka dengan perkataan "ahh!" dan janganlah kau membentak keduanya, dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik.23
dan rendahkanlah dirimu terhadap keduanya dengan sepenuh kasih sayang dan ucaplah!" Wahai rabbku..sayangilah mereka berdua sebagaimana mereka berdua telah mendidikku saat aku kecil.24 (al israa')

HARGAILAH ORANG TUAMU!!!

perkongsian dari [ sini ]



No comments: